Notícies
Publicat el 23.10.2026
Comparteix al FacebookCompartir a TwitterCompartir en Whatsapp
David Vila, escriptor: 'Si no fem servir el català, deixarà de ser una llengua viva'
L'escriptor David Vila i Ros atribueix la davallada de l'ús social del català als canvis automàtics al castellà, els prejudicis lingüístics i la influència de les xarxes socials.

L'escriptor David Vila i Ros alerta que el català perd presència en les converses quotidianes malgrat que la majoria de la població de Catalunya l'entén i una gran part també el sap parlar. En una entrevista al Tik Tak de Ràdio Argentona, l'autor assenyala que el problema no és només conèixer la llengua, sinó fer-la servir. Vila i Ros presenta aquest divendres a les 19 h el llibre La llengua i tu. El català en un món de llengües, publicat per Voliana Edicions, a la Biblioteca Municipal Joan Fontcuberta i Gel, en un acte organitzat per la CAL d'Argentona en el marc del Correllengua 2026.

Segons l'escriptor, un dels motius pels quals els catalanoparlants deixen de parlar català és el costum de canviar automàticament al castellà quan l'interlocutor té un altre accent, un color de pell diferent o sembla que està aprenent la llengua. Vila i Ros considera que darrere d'aquest comportament hi ha prejudicis i la idea preconcebuda que l'altra persona no entendrà el català. També hi veu l'herència d'anys de repressió lingüística i de la percepció que el català és una llengua per a l'àmbit privat. Aquest canvi, sosté, dificulta que els nous parlants practiquin l'idioma i pot reforçar la idea que no cal aprendre'l per viure a Catalunya.

L'autor també adverteix de la influència de les xarxes socials, on els continguts en castellà i anglès tenen una presència destacada, i del fet que alguns joves catalanoparlants ja es comuniquen en castellà entre ells. Per revertir aquesta tendència, defensa parlar català amb normalitat, sense exigir un domini perfecte a qui l'està aprenent. També considera important que els mitjans de comunicació i els docents siguin referents de qualitat lingüística. Vila i Ros recorda, a més, que els hàbits individuals no ho són tot: el català també necessita un marc legal que n'afavoreixi la normalització. La presentació d'aquest divendres comptarà amb la participació d'Aniol Serra i Vinyet Castellà.

^
Logo Ràdio Argentona
Ràdio Argentona
Plaça de l'Esglèsia, 4
(Casa Gòtica)
08310 – Argentona