Notícies
Publicat el 09.05.2025
Comparteix al FacebookCompartir a TwitterCompartir en Whatsapp
El nombre de casaments tramitats per l'Ajuntament s'ha triplicat per un canvi normatiu
La llei obliga l'Ajuntament a fer-se càrrec de tota la gestió i a oficiar les cerimònies
Argentona casament

Cerimònia oficiada per l'alcaldessa d'Argentona, Montse Capdevila, el 26 d'abril de 2025 al Bell Recó

Des del mes d'abril, totes les cerimònies de casament civil a Argentona les gestiona l'Ajuntament. El canvi es va produir arran de l'entrada en vigor de la Llei Orgànica 1/2025, que ha retirat la competència als jutjats de pau per oficiar matrimonis civils a tot l'Estat.  Això ha fet que l'Ajuntament n'assumeixi tota la gestió: des de la tramitació administrativa fins a l'ofici de la cerimònia, que recau ara en els regidors del consistori.

En conseqüència, el volum d'expedients tramitats des de l'Ajuntament s'ha disparat. Si l'any 2022 només es van gestionar 6 casaments des del consistori, i el 2023 en van ser 10, aquest 2025 la xifra ja arriba als 34. En total, s'han registrat 38 casaments en el que portem d'any, però només 4 es van tramitar a través del Jutjat de Pau abans del canvi.

Pel que fa a l'organització, el personal municipal s'ocupa de l'expedient administratiu: atenció a les parelles, comprovació de documentació, redacció de decrets i trasllat de l'acta al Registre Civil. Per part dels regidors, la feina inclou reunions prèvies, preparació del guió i ofici de la cerimònia. A més, quan l'acte es fa al Saló de Pedra, també s'encarreguen de muntar i recollir l'espai.

El temps que cada regidor dedica a un casament pot arribar a les 4 o 6 hores, ja que, més enllà de la logística, cal preparar l'acte: reunir-se amb la parella, redactar el guió i coordinar els detalls de la cerimònia, en què fan de mestres de cerimònies. L'alcaldessa, Montse Capdevila, explica que “cada regidor es prepara la cerimònia al seu estil” i que ella, en concret, envia un qüestionari a cada membre de la parella. “Això em permet conèixer la seva història i adaptar el discurs perquè sigui una cerimònia més pròxima i significativa”, assegura.

Per compensar les hores de dedicació -principalment administratives-, l'Ajuntament prepara una nova taxa, amb un cost estimat d'entre 70 i 90 euros, pensada per cobrir les hores que hi destinen el personal i els càrrecs electes. “És una feina que ens ha vingut imposada per llei”, diu Capdevila.

^
Logo Ràdio Argentona
Ràdio Argentona
Plaça de l'Esglèsia, 4
(Casa Gòtica)
08310 – Argentona