
Ràdio Argentona
Plaça de l'Esglèsia, 4
(Casa Gòtica)
08310 – Argentona
L'Ajuntament va evitar l'any passat 120 talls de subministraments bàsics a famílies d'Argentona
Entrevista a Susana López, regidora de Serveis Socials, Igualtat i Recursos Humans de l'Ajuntament d'Argentona
La mort d'una àvia de 81 anys arran de l'incendi provocat per l'espelma amb què s'havia d'il•luminar, després que feia dos mesos la companyia li havia tallat la llum, ha commocionat tothom. Aquesta notícia ha obert molts interrogants en l'àmbit local sobre la detecció i la intervenció davant de situacions de pobresa energètica.
L'Ajuntament té constància que hi hagi famílies d'Argentona que se'ls hagi tallat la llum?
Sí que passa, i fins i tot hi ha cops que quan les famílies arriben a Serveis Socials ja se'ls ha tret el comptador. Llavors hem d'actuar de manera molt urgent perquè la família pugui recuperar el subministrament.
A Reus l'Ajuntament té comptabilitzades una vuitantena de famílies que han de rebre ajuda per pobresa energètica. Quina és la xifra d'Argentona?
L'any passat es van donar 90 ajudes per evitar talls de llum o aigua i ajudes per evitar talls 30 talls de gas.
Com detecteu aquests casos?
Quan es tracta de famílies que ja són ateses per Serveis Socials hi ha un seguiment. En funció de les seves necessitats se'ls fa visites a domicili o vénen ells a Serveis Socials. En aquests casos quan hi ha un dificultat per fer front a un rebut es pot resoldre ràpidament. Quan no es pot pagar l'aigua ho tenim més fàcil perquè el servei és municipal i la Companyia d'Aigües no talla l'aigua sense consultar-nos-ho. Treballem conjuntament i evitem problemes majors a famílies que ja tenen moltes dificultats. Quan el rebut ve de la companyia de gas o de la llum truquem a la companyia i els expliquem que estem treballant amb aquella família, que els ajudarem i els demanem que no tallin el subministrament.
Algun cop no us han fet cas?
No, per ara no. Però sí que ens trobem que hi ha molts usuaris que no volen venir a Serveis Socials per orgull, vergonya o també per desconeixement. Per això intentem comunicar que el servei és universal, que tothom el pot utilitzar en un moment donat.
Què passa en casos de persones que viuen soles?
És més difícil. Tenim una bona comunicació amb l'Àrea Bàsica de Salut, quan detecten que pot haver-hi dificultats afegides en algun pacient ens ho comuniquen. Però aquests avisos també ens arriben de comerços o bars quan detecten que algú que hi anava molt sovint comença a anar en condicions pitjors dels que tenia. També ens ajuda molt la feina fem als casals de la gent gran on, a través de les activitats, podem detectar si una persona que viu sola té algun problema. També tenim els informes del servei de teleassistència.
Animeu a la ciutadania a que s'impliqui a detectar aquests casos?
No només els animen, els preguem que ens ajudin! Quan vegin alguna cosa que no els acaba d'encaixar en la situació d'una família o d'una persona gran que viu sola, que ho comuniquin a Serveis Socials. Sense dir qui ens ha donat la informació podem actuar d'ofici i solucionar el problema en cas que hi sigui. És preferible pecar de previsors.
Un altre problema greu de la crisi econòmica són els desnonaments. Argentona se'n salva?
Sí, el que passa que hi ha molta gent que prefereix marxar de casa seva abans de passar per un procés de negociació. Tot i que cada cop més la gent negocia amb el banc perquè hi ha més informació i, també, perquè jurídicament s'han aconseguit pactes amb entitats. Això fa que la gent s'animi a intentar lluitar per, com a mínim, aconseguir un lloguer social. Per la nostra banda, tant polítics com tècnics, si cal truquem directament als bancs i parlem amb els seus serveis jurídics. Podria dir que en cinc anys ha passat en 5 o 6 casos. Afortunadament el volum no és gran.
Els experts alerten que aquestes situacions extremes deriven en l'augment de problemes mentals. Quins programes de prevenció ofereix l'Ajuntament?
Ens hem adonat que la situació econòmica suposadament millora perquè no tenim els nivells de crisi que teníem, hi ha més feina... Però també és feina més precària i, per tant, hi ha gent que treballa però continua sent pobre. De vegades aquestes situacions deriven en problemes mentals i, fins i tot físics. Per això ens hem posat les piles, per actuar amb programes de prevenció de consum de drogues, fent intervencions amb joves, a l'Institut, coordinats amb Joventut. També obrint els matins el Casal d'Avis del centre de la vila, una mesura que també volem dur a terme al casal del Cros. Tots aquests programes de prevenció ens ajuden i ens faciliten la detecció de patologies. Estem aprofundint en programes d'acció comunitària, en grups d'intervenció en pares, joves i gent gran. També en intervenció individualtizada, per exemple, en matèria de violència de gènere.
D'aquí a una setmana celebrarem el Dia Internacional Contra la Violència vers les Dones (25 de novembre). Aquest any el manifest va especialment adreçat als més joves. Perquè?
Semblava que la violència de gènere era pròpia d'altres generacions, que la gent jove té clara la igualtat entre home i dona, però sembla que les noves generacions no ho tenen tant clar com ho haurien de tenir. Els professionals demanen que intervinguem en el jovent i que fem coeducació des de ben petits.
Escolta l'entrevista sencera:

