Ajuntament d'Argentona

Els darrers dies d'aquest curs, el Consell d'Infància d'Argentona ha realitzat diverses accions de difusió per donar a conèixer els resultats d'aquest estudi i les seves propostes.  En concret, han realitzat una entrevista a Ràdio Argentona, una paradeta al Carrer Gran dinamitzada pels propis consellers/es, un petit còmic il·lustrant algunes de les principals idees treballades i una presentació dels resultats a les classes de 5è i 6è de les seves escoles. Des de l’àrea d'Educació de Ajuntament d'Argentona també s'ha presentat aquests resultats a les direccions de les escoles del poble i a altres agents i professionals que treballen en l’àmbit de la infància.

L'estudi impulsat pel Consell d'Infància "Salut emocional 10-12" ha revelat informació important sobre el benestar emocional dels nens i nenes de 5è i 6è de les escoles d'Argentona. Aquest estudi, busca donar a conèixer com se senten i com actuen els nens i nenes en situacions de malestar emocional, així com identificar les seves necessitats i demanar més recursos per promoure la salut emocional.

Els resultats de l'estudi mostren que les emocions positives, com l'alegria, la felicitat, la confiança i la motivació, són les més comunes entre els nens i nenes. No obstant això, prop del 50% d'ells experimenten sovint emocions desagradables com la vergonya, els nervis, l'estrès o la inquietud.

Enfront de situacions de malestar emocional, s'ha observat que molts nens i nenes no saben com actuar o no tenen en compte el seu propi benestar. Només la meitat d'ells prenen decisions basades en el que els fa sentir bé, mentre que l'altra meitat actua segons les expectatives dels altres. A més, quatre de cada deu nens i nenes no saben què fer davant d'emocions desagradables com l'estrès, la por, la tristesa o la ràbia.

Els comportaments més freqüents que es donen en situacions emocionalment complexes són: donar-se espais per expressar-se, guardar les emocions sense gestionar-les adequadament, bloquejar-se i no saber respondre, buscar alternatives i demanar ajuda, i cuidar-se i connectar amb el mateix benestar. També s'ha vist que en quatre de cada deu situacions de complexitat emocional, els nens i nenes recorren a la "motxilla emocional" per carregar-se les experiències viscudes sense gestionar-les, i en una de cada deu situacions fan servir “l'impermeable emocional" per intentar que les situacions no els afectin.

Pel que fa a les relacions, s'ha constatat que hi ha diversitat en com els nens i nenes viuen les relacions en diferents àmbits de la seva vida. Alguns expressen malestar o dificultat per entendre com se senten en relació amb la seva autoestima, les seves amistats i els educadors/es. També s'ha destacat que el 20% dels nens i nenes no se senten bé en el temps de lleure, diversió i joc, i que el 60% d'ells experimenten malestar en situacions de pèrdua o dol.

Quan els nens i nenes experimenten malestar emocional, la majoria recorre a persones properes com la família o amistats. No obstant això, s'ha revelat que només un 20% d'ells busca ajuda en educadors/es com mestres, entrenadors o monitors.

A la llum d'aquestes troballes, s'ha demanat més recursos per promoure la salut emocional dels nens i nenes d'Argentona. Algunes de les propostes inclouen l'entrenament en habilitats socials i de gestió emocional, activitats per desenvolupar l'empatia i compartir situacions de malestar, recursos per treballar l'autoestima i l'ús de mitjans com Ràdio Argentona per proporcionar exercicis i consells útils. També es necessiten espais i temps adequats per expressar i gestionar emocions, així com recursos específics per a nens i nenes en situacions de malestar.

En resum, amb l'estudi impulsat aquest curs pel Consell d'Infància " Salut emocional 10-12" es posa de manifest les emocions i els comportaments dels nens i nenes d'Argentona en situacions de malestar emocional. Els i les representants dels infants volen destacar la importància de proporcionar les eines i els recursos necessaris per promoure la salut emocional i donar suport als nens i nenes en moments difícils de les seves vides.

Logo PROA+MRR             Logo PEE

Més informació: https://argentona.cat/consellinfanciaprojectes 

#ArgentonaEduca

Publicat el 21.06.2023