
Pas de la Volta Ciclista a Catalunya pel carrer Gran d'Argentona, l'any 1959. Imatge del Grup de Muntanya d'Argentona.
Argentona es prepara per rebre aquest dijous el pas de la quarta etapa de la Volta Ciclista a Catalunya, que sortirà de Mataró i acabarà a Vallter després de 173 quilòmetres. El grup pilot entrarà a la vila cap a les 12.45 h per la rotonda de les Palmeres i enfilarà la C-1415c en direcció al coll de Parpers.
Aquest port, de 285 metres i de tercera categoria, és el primer punt d'exigència d'una etapa de muntanya que culminarà a més de 2.100 metres d'altitud. Tot i no ser un port llarg, Parpers és el tram més proper a la vila on es pot observar millor l'esforç dels ciclistes. L'ambient es comença a generar hores abans del pas del pilot. Molts ciclistes amateurs recorren el mateix traçat i es col·loquen en punts estratègics per veure bé la cursa. El propietari de La Bicicleta, Joaquim Xalabardé, descriu aquesta dinàmica i assenyala que “hi ha com una munió de ciclistes que van fent el recorregut” abans que arribi el grup pilot.
La Volta no és una novetat a Argentona. La primera vegada que es té constància del pas és l'any 1959, quan la vuitena etapa, procedent de Berga, va acabar a la vila i l'endemà la novena etapa va sortir d'Argentona en direcció a Barcelona. Posteriorment, el 1962 la població va tornar a ser punt d'arribada i de sortida d'etapes, i el 1976 va acollir el final d'una contrarellotge des de Sant Celoni. L'any 2000, la vila va ser punt d'inici d'una etapa fins a Roses. A més, amb el pas previst aquest 2026, la Volta haurà travessat Argentona una desena de vegades des del 2014.
On veure la cursa: tres punts clau
Per als aficionats, triar bé el lloc és determinant. L'entrada a la vila des de Mataró és un dels punts més recomanats, ja que el grup pilot arriba agrupat i permet veure tot el desplegament de la cursa en un mateix moment. En aquest sentit, el membre de la secció de ciclisme del Grup de Muntanya, Francesc Molist, remarca que “és un punt molt interessant perquè es pot veure la caravana i el pilot encara agrupat abans que la cursa es trenqui”.
A continuació, el recorregut per la C-1415c dins del terme d'Argentona es caracteritza per la velocitat. Els corredors encara agrupats travessen aquest tram fins a la rotonda dels Quatre Rellotges en pocs minuts.
Finalment, el coll de Parpers es consolida com el punt més valorat per molts seguidors. En aquest tram de pujada, el ritme disminueix i es pot observar millor l'esforç dels ciclistes i les primeres diferències dins del grup. Molist assenyala que és un espai on “es pot veure millor com es desenvolupa la cursa”, ja que els corredors comencen a posicionar-se.
Consells pràctics per gaudir de la Volta
Per seguir la cursa amb comoditat i seguretat, es recomana arribar amb antelació. La carretera C-1415c quedarà tallada aproximadament una hora abans del pas del pilot, fet que limita la mobilitat en vehicle.
En aquest context, desplaçar-se a peu o en bicicleta és la millor opció, especialment als trams de muntanya, on l'aparcament és limitat. Xalabardé recomana precisament aquest desplaçament: anar-hi en bicicleta “fa il·lusió i facilita molt l'accés” als punts més concorreguts.
També és important respectar les indicacions de seguretat i mantenir-se fora de la calçada. Els aficionats acostumen a apropar-se massa als ciclistes, però cal evitar-ho per prevenir riscos.
El mateix Xalabardé posa en valor l'experiència de veure la cursa en directe i remarca que “veure la potència que tenen és una autèntica barbaritat”.
L'etapa entre Mataró i Vallter és la primera gran jornada de muntanya de la Volta. Després de passar per Argentona, els ciclistes afrontaran un recorregut progressivament més exigent fins a l'ascens final a Vallter.
👉 Informa't del que passa a Argentona a través del WhatsApp. Entra a l'enllaç, prem el botó Seguir i 🔔 activa la campaneta per rebre les notificacions. També ens trobaràs a Telegram.