Ajuntament d'Argentona
L'exercici de recerca de persones al medi natural forma part del curs de sotinspectors
Argentona Bombers

Argentona viu aquesta setmana una activitat poc habitual. Bombers de la Generalitat hi duen a terme pràctiques de recerca de persones al medi natural, dins el curs de sotinspectors, amb la participació d'un centenar de persones entre bombers en pràctiques i alumnes de cicles formatius d'emergències i protecció civil.

Cada dia, sis sotinspectors en pràctiques assumeixen la direcció de dos dispositius que simulen la desaparició de veïns ficticis. Des de la zona esportiva Raül Paloma coordinen l'operatiu amb dos punts de comandament, des d'on organitzen les àrees de recerca, mantenen el contacte amb els equips desplegats per la muntanya i fan seguiment constant de tot el que es va fent, tal com passarien en una emergència real.

En paral·lel, els alumnes dels cicles formatius no només actuen com a equips de bombers, sinó que assumeixen diferents papers dins el simulacre. D'una banda, alguns fan de familiars de la persona desapareguda i aporten la informació inicial que permet activar el dispositiu. Altres estudiants interpreten el paper de les persones perdudes, mentre que la resta formen part dels equips que duen a terme la cerca sobre el terreny.

Per aquest motiu, els equips es distribueixen per diferents punts de la muntanya, seguint els criteris habituals de sectorització. En un dels exercicis, la pràctica s'ha desenvolupat principalment per la zona de la font d'en Quico, on els equips han treballat de manera coordinada durant més de dues hores.

El dispositiu culmina amb la localització dels suposats veïns perduts, un cop completades les diferents fases de la recerca i verificades les zones assignades. El procés permet entrenar tant les maniobres de camp com la presa de decisions des del comandament.

Bombers en pràctiques a argentona

Segons explica el sotinspector en pràctiques, Gerard Bonet, aquest tipus d'exercicis permeten posar-se en una situació molt propera a la realitat: “És una pràctica molt bona que ens ajuda a situar-nos en un escenari molt semblant al que ens podem trobar en una recerca real”, assenyala.

Tot i el desplegament i el realisme del dispositiu, la jornada no és avaluable. L'objectiu és reforçar les habilitats de comandament dels sotinspectors i, alhora, permetre que els alumnes dels cicles formatius practiquin els protocols i maniobres de recerca de persones al medi natural.


👉 Informa't del que passa a Argentona a través del WhatsApp. Entra a l'enllaç, prem el botó Seguir i 🔔 activa la campaneta per rebre les notificacions. També ens trobaràs a Telegram.

Publicat el 10.02.2026