DEFINICIÓ ESTRATÈGICA TERRITORIAL DE LA RIERA D'ARGENTONA I PLA DIRECTOR DE PROMOCIÓ ECONÒMICA SUPRAMUNICIPAL 2015-2018 26 de novembre de 2015 Contacte: Enric Fuster- efuster@innopro.cat Viviana Pérez - vperez@innopro.cat www.innoproconsulting.com · info@innopro.cat · Barcelona 1/36 CONTINGUTS 1. Presentació 2. Anàlisi realitzat i perfils dels municipis participants 3. Situació de la promoció econòmica als 4 municipis 4. Conclusions operatives 5. Estratègia 6. Pla d'actuacions 7. Noves àrees de treball www.innoproconsulting.com · info@innopro.cat · Barcelona 2/36 www.innoproconsulting.com · info@innopro.cat · Barcelona 3/36 CONTINGUTS 1. Presentació 2. Anàlisi realitzat i perfils dels municipis participants 3. Situació de la promoció econòmica als 4 municipis 4. Conclusions operatives 5. Estratègia 6. Pla d'actuacions 7. Noves àrees de treball www.innoproconsulting.com · info@innopro.cat · Barcelona 4/36 L'objectiu d'aquest projecte és definir i implementar una estratègia de promoció econòmica conjunta dels quatre municipis de la Riera d'Argentona, d'acord amb les necessitats i oportunitats del territori Els municipis que participen en aquest projecte són els següents: Municipi Superfície Població (km2) Argentona 25,40 11.963 Cabrera de Mar 8,98 4.525 Dosrius 40,73 5.137 Òrrius 5,66 690 TOTAL 80,77 22.315 Font: HERMES ­ Diputació de Barcelona. Setembre 2015 www.innoproconsulting.com · info@innopro.cat · Barcelona 5/36 Teixit productiu · Els quatre municipis presenten una important vocació industrial. Cabrera de Mar destaca per l'activitat comercial, particularment de grans superfícies i també per importants implantacions industrials. Òrrius té una economia de serveis i caràcter residencial, amb elements rellevants del sector agrari. El conjunt destaca pel sector serveis , però sense la total preeminència d'altres parts de la comarca o la província i per una presència de la industria major que la mitjana catalana · Al conjunt del Maresme, als anys 2007-2013 s'han contret significativament els sectors primari (-11%), industrial (-13%) i de la construcció (-43%), mantenint-se estable el de serveis (+1%). · Els quatre municipis concentren activitat d'empreses mitjanes i grans en els següents subsectors: tèxtil (indústria i distribució), gran comerç, indústria plàstica, agroalimentari. · L'agricultura és un sector minoritari en creixement, tot i que poc generador d'ocupació. www.innoproconsulting.com · info@innopro.cat · Barcelona 6/36 La distribució d'empreses entre sectors permet observar que, tot i tenir mides i característiques força diferents, els quatre municipis compten amb una distribució sectorial molt similar. És important notar la importància del sector industrial, que representa una quarta part de les empreses a la Riera d'Argentona. Primari Indústria Construcció Serveis Total Argentona 5 80 35 211 331 Cabrera de Mar 1 90 25 231 347 Dosrius 3 36 11 85 136 Òrrius 0 5 2 12 19 Total 9 211 73 539 833 % empreses Primari Indústria Construcció Serveis Total Argentona 2% 24% 11% 64% 100% Cabrera de Mar 0% 26% 7% 67% 100% Dosrius 2% 26% 8% 63% 100% Òrrius 0% 26% 11% 63% 100% Mitjana 1,1% 25,3% 8,8% 64,7% 100,0% www.innoproconsulting.com · info@innopro.cat · Barcelona 7/36 Ocupació Municipi Taxa d'atur registrat · Les mitjanes d'atur registrat per municipi es situen totes juny 2015 força per sota de la mitjana de la comarca i de Catalunya Argentona 13,66% Cabrera de Mar 8,69% · Els municipis amb major atur juvenil són Argentona (16,7%) i Dosrius 15,78% Dosrius (15,6%). Òrrius 10,45% · L'atur per la franja d'edat entre 30 i 45 anys, en tots els Maresme 16,33% municipis es manté per sota de la mitjana provincial (12%). Durant els anys 2014 i 2015 l'atur s'ha reduit significativament en tots els sectors menys al primari www.innoproconsulting.com · info@innopro.cat · Barcelona 8/36 Formació Argentona compta amb oferta formativa de formació professional no reglada, però cap dels quatre municipis ofereix FP reglada. La formació universitària més propera és al TecnoCampus de Mataró si bé la mobilitat dels estudiants en tota l'àrea de Barcelona és alta. Cal elaborar per part dels ajuntaments i liderat pel SEMPRE una agenda de recollida de dades de recerca en educació i captació i consolidació de talent que generi evidències per a la presa de decisions polítiques, i formular polítiques educatives en base a les evidències disponibles. Turisme La comarca del Maresme és una important destinació turística on els anys 2014 i 2015 han estat especialment propicis. A la Riera d'Argentona destaca el turisme familiar, esportiu i de cap de setmana, que gaudeix de la natura i l'oferta comercial i de restauració, deixant un important impacte econòmic. Òrrius i Dosrius compten amb la zona de Canyamars ja consolidada com a marca turística, degut que una part del seu territori es troba dins del Parc Natural del Montnegre i Corredor. Aquest Parc Natural és gestionat per la Diputació de Barcelona. Hi ha grans oportunitats en connectar el territori mitjançant una xarxa de senders per al passeig, la bicicleta i el running, consolidant una oferta conjunta de patrimoni i serveis turístics i de restauració. www.innoproconsulting.com · info@innopro.cat · Barcelona 9/36 Polígons d'activitat econòmica · Dels 4 municipis analitzats, tots disposen d'un o més polígons industrials. · Els PAEs presenten una bona provisió de serveis urbans bàsics, com pavimentació, sanejament, aigua, electricitat o telefonia; malgrat que s'observen algunes mancances en els accessos, en les xarxes de fibra òptica i en la senyalització. · No disposen d'una xarxa viària ben organitzada i pateixen les insuficiències del transport públic pels treballadors. · La majoria d'empreses presents als polígons industrials són de dimensió petita i mitjana, menys de 10 treballadors, a excepció d'Argentona i Cabrera amb empreses de dimensió gran (més de 200 treballadors). · És necessari fomentar la creació d'associacions representatives en cada polígon per tal que els empresaris s'organitzin. · Globalment, s'ha d'apostar per la provisió d'infraestructures i serveis avançats d'alta qualitat per tal de garantir la competitivitat de les empreses dels PAEs. www.innoproconsulting.com · info@innopro.cat · Barcelona 10/36 CONTINGUTS 1. Presentació 2. Anàlisi realitzat i perfils dels municipis participants 3. Situació de la promoció econòmica als 4 municipis 4. Conclusions operatives 5. Estratègia 6. Pla d'actuacions 7. Noves àrees de treball www.innoproconsulting.com · info@innopro.cat · Barcelona 11/36 Recursos i funcions dels Serveis de Promoció Econòmica Els quatre municipis de la Riera d'Argentona tenen les competències de promoció econòmica repartides i gestionades pels propis ajuntaments. Argentona compta amb 3 tècniques fixes, Cabrera amb 2, Dosrius un tècnic a temps parcial i Òrrius no disposa de personal tècnic propi de l'àrea. En aquests ajuntaments que no disposen de personal propi, les activitats de promoció queden diluïdes entre d'altres moltes responsabilitats i es deriven serveis a d'altres municipis o administracions superiors. En conjunt, tant als municipis amb tècnics com aquells que no compten amb ells, tenen una insuficient massa crítica com per poder especialitzar els seus recursos humans i per desenvolupar projectes complexos d'abast territorial i per accedir a cert finançament públic. www.innoproconsulting.com · info@innopro.cat · Barcelona 12/36 Municipi Serveis Pressupost projecte/base PE Personal PE: 19.000 Promoció Econòmica Ocupació 37.975 3 tècnics fixes de P.E. Turisme 1 AODL (temporal) Argentona Comerç Comerç: 70.000 1 tècnic d'Ocupació Ocupació Formació i Pol. Actives: (temporal) Formació 69.000 PE: 37.800 Promoció Econòmica Fires: 37.500 2 tècnics fixes i 2 eventuals Cabrera de Mar Turisme amb dedicació puntual Ocupació Turisme: 14.000 Inversions: 17.700 Promoció Econòmica 1 tècnic dues tardes Dosrius Turisme 1 Administrativa (50% Ocupació jornada) Promoció Econòmica 1 Administrativa (10% Òrrius 1.250 Pla Director PE Turisme jornada) www.innoproconsulting.com · info@innopro.cat · Barcelona 13/36 Possibles futurs projectes Actuacions mancomunades actualment mancomunats · Programa de formació integral · Homologació com Agència de Col·locació pel SOC · Derivació del Servei d'Ocupació · Club de feina itinerant · Emprenedoria a les escoles · Derivació del Servei d'Emprenedoria · Prospector empresarial conjunt · Formació especialitzada per sectors · Simplificació de tràmits pels emprenedors i empreses estratègics · Banc de terres · Programes del Consell Comarcal i del SOM · Senders i promoció turística conjunta · Cerca de producte gastronòmic conjunt de Mataró · Dinamització comercial conjunta i coordinada · Especialització RRHH per temes i sectors d'especialització www.innoproconsulting.com · info@innopro.cat · Barcelona 14/36 DAFO de Promoció Econòmica DEBILITATS AMENACES · Pocs recursos humans i econòmics per a la promoció als municipis · Falta d'alternatives industrials o sectors econòmics · Destrucció paulatina de l'ocupació industrial. potents. · Mancances TIC a alguns polígons. · Poca comunicació entre empreses i administracions. · Poca coordinació entre estratègies municipals. · Manca de lideratge generador de projectes i · Poca capacitat d'inversió i innovació a les PYMES. proveïdor de serveis d'alt valor afegit. · Ineficiències dels serveis de Promoció Econòmic pels · Tendència de reducció del finançament de promoció diferents solapaments existents (p. ex. Mataró + econòmica per als municipis de menys de 20.000 hab. Tecnocampus). FORTALESES OPORTUNITATS ·Dinamisme i recuperació econòmica. · Teixit econòmic diversificat i consolidat. Baix atur ·Atractiu com a primera corona metropolitana. relatiu. ·Localització empreses industrials avançades. · Iniciatives municipals i consens polític supramunicipal ·Serveis i infraestructures avançades als polígons. · Territori amb atractius per als visitants (natura, ·Turisme natural i esportiu, possibilitats de projectes entorn, esport, gastronomia, cultura, Parc Natural...) relacionats amb l'agroturisme. · Personal qualificat i amb filosofia de treball per ·Gastronomia i productes agrícoles d'alt valor afegit. projectes. ·Ampliació del catàleg de serveis Promoció Econòmica. ·Impuls de projectes territorials de major escala. www.innoproconsulting.com · info@innopro.cat · Barcelona 15/36 CONTINGUTS 1. Presentació 2. Anàlisi realitzat i perfils dels municipis participants 3. Situació de la promoció econòmica als 4 municipis 4. Conclusions operatives 5. Estratègia 6. Pla d'actuacions 7. Noves àrees de treball www.innoproconsulting.com · info@innopro.cat · Barcelona 16/36 Conclusions operatives S'han analitzat a nivell quantitatiu i qualitatiu les oportunitats i recursos de promoció econòmica: 1. Per la lògica econòmica, territorial i de finançament públic, existeixen oportunitats i sinèrgies clares en actuar conjuntament en promoció econòmica 2. La promoció econòmica i les iniciatives territorials es configuren cada cop més en territoris més grans i/o de major població (prioritat europea, espanyola i catalana) 3. El servei més consolidat és el SE