GUIA DEL PLA D'EMPRESA Data d'actualització: 27/11/12 Pàgina 1 de 25 ÍNDEX 0. INTRODUCCIÓ Pàg. 3 1. EL PLA D'EMPRESA Pàg. 4 1.1 Presentació Pàg. 4 1.2 Pla de màrqueting Pàg. 6 1.3 Pla de producció i qualitat Pàg. 10 1.4 Pla d'organització i gestió Pàg. 12 1.5 Pla jurídic-fiscal Pàg. 14 1.6 Pla econòmic-financer Pàg. 17 1.7 Valoració Pàg. 24 1.8 Annexes Pàg. 25 Data d'actualització: 27/11/12 Pàgina 2 de 25 0. INTRODUCCIÓ Ara que has decidit posar en marxa el teu propi negoci, fer el teu pla d'empresa és un pas molt important. Elaborar el teu pla d'empresa et serà de gran utilitat. Et permetrà valorar si la teva idea és viable, calcular els costos i ingressos a l'inici de la teva activitat i determinar les passes que has de seguir, no només perquè el teu projecte comenci bé, sinó perquè es consolidi i esdevingui durador. El teu pla de negoci serà el full de ruta del teu projecte empresarial. L'eina que acabes d'obrir està dissenyada per donar-te suport a l'hora de desenvolupar el pla. Al llarg d'aquest document analitzaràs les diferents àrees del pla d'empresa, amb l'ajuda d'explicacions de cada apartat i preguntes que hauràs de respondre i que t'ajudaran a reflexionar i desenvolupar el document. Què és un pla d'empresa? Un pla d'empresa és una eina de treball per a totes aquelles persones o col·lectius que volen desenvolupar una iniciativa empresarial. En un Pla d'empresa es recullen els diferents factors i els objectius de cadascuna de les àrees que intervenen en la posada en marxa d'una negoci. Per a què serveix un pla d'empresa? La utilitat d'un pla d'empresa és doble. Internament, obliga els promotors del projecte a iniciar la seva aventura empresarial amb uns mínims de coherència, rigor, eficàcia i possibilitats d'èxit, i contribueix de manera rellevant a minimitzar els riscos inherents a la generació d'un projecte empresarial. Externament, és una esplèndida carta de presentació del projecte a tercers, que pot servir per sol·licitar suport financer, buscar nous socis, contactar amb proveïdors o sol·licitar subvencions. Un pla d'empresa és una eina de treball per a totes aquelles persones o col·lectius que volen desenvolupar una iniciativa empresarial. En un Pla d'empresa es recullen els diferents factors i els objectius de cadascuna de les àrees que intervenen en la posada en marxa d'una empresa. La utilitat d'un Pla d'empresa és doble. Quant es triga a fer un pla d'empresa? La durada depèn del rigor i esforç que els emprenedors dediquin a la seva execució. Cada apartat requerirà més o menys temps en funció de com siguin d'exhaustives les investigacions i les explicacions dels promotors del negoci. Així, per exemple, per analitzar la competència es pot tardar a identificar els competidors, sobretot a l'hora de fer una observació directa del seu funcionament per després plasmar-la en el Pla d'empresa. És convenient estudiar els preus de la competència, quins clients té, els seus avantatges competitius... I tot això porta temps. Per tant, el temps que es dediqui a cada àrea del pla d'empresa, marcarà una més o menys completa descripció d'un projecte de negoci i permetrà analitzar amb superior o inferior precisió quines possibilitats reals d'èxit té. Qui l'ha d'elaborar? És molt important que en l'elaboració del pla d'empresa hi participin tots els socis o promotors del projecte. Així, es garanteix la plena implicació de tots els components en els objectius de l'empresa i en la manera d'aconseguir-los. Data d'actualització: 27/11/12 Pàgina 3 de 25 1. EL PLA D'EMPRESA 1.1 PRESENTACIÓ En aquesta primera àrea, has de presentar l'activitat que vols realitzar i les persones que la promouen. Per fer-ho has d'explicar: En què consistirà el teu negoci. On està el negoci, quina oportunitat has identificat. Quines són les persones que emprenen el negoci i la seva capacitat per portar-lo a bon port. Pensa que estàs presentant el teu projecte. I, ja saps, la primera impressió és la que més compta: del que aquí escriguis pot dependre que una tercera persona (soci/sòcia, inversor/a, banc...) s'interessi en el teu projecte i continuï llegint. DEFINICIÓ DEL NEGOCI El primer que has de fer a l'hora de realitzar el teu pla d'empresa és explicar què vols fer. Quan ho facis, has de tenir en compte que aquesta és una primera descripció general del teu negoci. Per tant, és important que les teves explicacions siguin clares i concises. Ja tindràs temps després per explicar amb més detall el teu projecte i per demostrar la seva coherència i el seu rigor. Quan acabis d'escriure aquest apartat, les persones que el llegeixin han de ser capaces de tenir una idea clara del que vols fer, d'on és el negoci i de com serà la teva empresa. Preguntes Quina activitat vols realitzar? Descriu-la. Quina oportunitat de negoci has detectat? Quina necessitat del mercat ve a cobrir aquest producte i servei? DESCRIPCIÓ DE L'EQUIP PROMOTOR En aquest apartat t'has de centrar en l'equip de persones que comenceu el negoci. És molt important que des del primer moment siguis conscient que el principal capital del teu negoci són les persones que l'integren. Per fer-ho, quan et plantegis qui seran els/les teus/teves socis/sòcies, t'animem a valorar què aportaran al negoci: Data d'actualització: 27/11/12 Pàgina 4 de 25 Coneixement del sector? Experiència? Contactes? Capital? Identificant les habilitats, l'experiència i la formació dels teus futurs socis o sòcies, podràs valorar si els vostres perfils professionals es complementen, si serà fàcil el treball en equip i delimitar funcions i responsabilitats. Una part fonamental del pla d'empresa són els currículums de totes les persones que formen part del projecte empresarial. En aquest moment en què estàs analitzant la viabilitat del teu projecte, fer una valoració exhaustiva dels recursos humans de la teva empresa és un factor d'èxit. Preguntes Els/les teus/teves socis/sòcies tenen formació específica sobre el negoci o han treballat anteriorment en ell? Data d'actualització: 27/11/12 Pàgina 5 de 25 1.2 PLA DE MÀRQUETING En aquesta àrea definiràs la teva estratègia comercial. Per fer-ho, has d'analitzar: Quins són els productes i serveis que penses oferir. Quina serà la teva clientela i/o consumidor. Quina serà la teva possible competència. Quin serà el preu de cost i el preu de venda del teu producte i servei. Quins canals de distribució utilitzaràs. Com et donaràs a conèixer. Quan hagis acabat d'escriure aquesta part del teu pla d'empresa, tindràs clar quins són i com són tots els productes i serveis que vols oferir, a més de com funciona el mercat en què treballaràs. PRODUCTE I SERVEI Per començar a elaborar la part del pla d'empresa corresponent a l'àrea de màrqueting, hauràs de fer una definició clara i precisa del producte i servei que vols oferir, destacant aquells aspectes que consideris més atractius per captar l'atenció de la teva possible clientela (preu, qualitat, disseny, tecnologia, temps de lliurament...). També has d'explicar les diferències entre el teu producte i servei i el de la teva competència, així com les necessitats que cobriràs. Dedicar temps a definir el teu producte i servei et resultarà molt útil per: Saber a quin mercat et dirigeixes i qui són els/les teus/teves possibles clients/clientes. Començar a pensar com donaràs a conèixer els teus productes i serveis i com els distribuiràs. Conèixer millor quina és la teva competència. Saber a quin preu s'està venent el producte i servei que ofereixes. Calcular els costos i els beneficis que obtindràs. És important que expliquis si el que oferiràs o produiràs és una única línia de producte i servei o diverses. En aquest últim cas, estaria bé que definissis separadament cadascuna d'elles. I, si tens intenció d'oferir a mitjà termini nous productes i serveis, és convenient que els descriguis breument. Preguntes Quin és el producte i servei a oferir? Si en tens més d'un, descriu- los. Quines necessitats cobreix el producte i servei? Quins aspectes destacaries del teu producte i servei? Tens intenció de desenvolupar nous productes i serveis en el futur? Descriu-los. Data d'actualització: 27/11/12 Pàgina 6 de 25 MERCAT En aquest apartat has de definir quin és el teu mercat. Pensa que tenir una bona orientació en el mercat i prendre totes les teves decisions a l'hora de definir el teu negoci i la teva estratègia segons la teva clientela és fonamental per a l'èxit del teu negoci. Per fer-ho, has de: Conèixer millor quina serà la teva possible clientela. Descobrir qui són, on són i per què poden estar interessats en el teu producte i servei. Analitzar les diferents persones que intervenen en el procés de compra. Saber, en definitiva, qui has de convèncer perquè compri el teu producte i servei. Tingues en compte que, sovint, el comprador i la persona que té la necessitat o que utilitzarà el teu producte i servei, no seran la mateixa persona. Tenir una visió de quina serà la tendència d'aquest mercat: si és un mercat en creixement, si és estable o si es preveu un retrocés. Ser conscient del volum i dimensions del mercat en el qual vols entrar i de la competència a la qual pretens vèncer. Això t'ajudarà a dimensionar la teva empresa. Mentre desenvolupes aquesta part és molt important que et moguis i que intentis aconseguir la màxima informació sobre el teu mercat i sobre els que seran els/les teus/teves clients/clientes. A més, aquest treball et pot arribar a servir per contactar amb la teva clientela. Preguntes On penses oferir el teu producte i servei? Explica perquè. A qui li vendràs el teu producte i servei? La persona que compra i la que consumeix el producte i servei és la mateixa? Descriu el paper de cadascuna d'elles en la decisió de compra. Quin és l'estat actual del teu mercat?: en augment?, en retrocés?, està estancat? Quina creus que serà la seva evolució en el futur? COMPETÈNCIA Conèixer qui és i com actua la teva competència és tan important com saber quina és la teva clientela. Per a això, et farà falta analitzar-la des de diferents perspectives. És important que sàpigues quina és la teva competència, com és, on és, amb quins mitjans compten, quins productes i serveis tenen, quines estratègies de promoció utilitzen, quantes empreses l'integren,etc. Per realitzar aquesta anàlisi, el fet fonamental és que parlis amb persones del sector, amb possibles clients, i fins i tot podries dirigir-te a la competència. A més, pot resultar-te molt útil analitzar quins són els avantatges i els inconvenients del teu negoci en relació amb la teva competència. Això et permetrà identificar millor els teus punts forts i febles. Aquesta informació és fonamental per a l'èxit futur de la teva empresa: si saps aprofitar allò que és únic, diferent o millor en el teu producte i servei, tindràs més possibilitats d'èxit. Data d'actualització: 27/11/12 Pàgina 7 de 25 Preguntes Quina és la teva competència? Descriu-la. Quins són els punts forts i febles de la teva competència respecte al teu producte i servei? PREU Una de les decisions més importants que has de prendre és quin serà el preu del teu producte i servei. Però decidir el preu no sempre és fàcil, cal tenir en compte molts factors i és fonamental analitzar-los correctament. Sovint, el preu és un dels criteris principals en la decisió de compra del consumidor. A més, el preu també és important perquè és: Un factor clau de posicionament, ja que condiciona a quina clientela et dirigeixes, com et situes al mercat i com et relaciones amb la teva competència. Una variable que incideix directament sobre les vendes Un factor determinant del benefici i la rendibilitat. En aquest apartat, has de: Analitzar l' estratègia de preus més adequada per incorporar el teu producte i servei en el mercat en què vols treballar. Definir els sistemes per fixar els preus. Per fer-ho, has de basar-te en la informació sobre els teus costos, la teva demanda i la teva competència. Preguntes Quines variables tindràs en compte a l'hora de fixar el preu del teu producte i servei? Quin és el preu del teu producte i servei? Si tens més d'una línia, especifica els preus de cadascuna d'elles. DISTRIBUCIÓ En aquest apartat has de definir quina serà la teva manera de distribuir el producte i servei. És a dir, has d'explicar com faràs arribar el teu producte i servei fins a la teva clientela Pensa que aquest és un aspecte clau de la teva estratègia comercial, ja que el tipus de distribució que elegeixis pot afectar qüestions com: La imatge del teu producte i servei (per exemple, no és el mateix vendre una aigua de colònia en una perfumeria que en un supermercat). A través de qui o quina empresa et relacionaràs amb la teva clientela(directament o a través d'intermediaris). El pressupost que dedicaràs a la distribució. És possible que per definir com distribuir el producte i servei hagis de cercar informació, posar-te en contacte amb empreses o persones que es dediquen a la distribució, comparar pressupostos, etc. Data d'actualització: 27/11/12 Pàgina 8 de 25 Preguntes Explica com faràs arribar el producte i servei al teu client. PROMOCIÓ En aquest apartat has de definir quina serà la teva política de promoció. El que has de fer és: Definir les eines o instruments que utilitzaràs per donar a conèixer la teva empresa i el teu producte i servei. Valorar el cost d'aquestes accions. Tenir ben definits aquests dos aspectes és de gran importància perquè la teva empresa pugui aconseguir els objectius fixats en les previsions de vendes. Preguntes Quines eines o instruments utilitzaràs per donar-te a conèixer? Planifica temporalment les accions de promoció/comunicació. PREVISIONS DE VENDES Una altra de les coses importants que faràs serà explicar quina lògica utilitzes per realitzar les teves previsions de vendes, o el que és el mateix, quant calcules que vendràs i en què et bases per fer aquest càlcul. Numèricament, aquestes previsions les has d'incorporar a l'àrea econòmica- financera, però ara és el moment de veure el raonament utilitzat per elaborar- les. Per això hauràs d'especificar quins factors utilitzes per calcular la capacitat màxima de producció/prestació de serveis de la teva empresa i el perquè d'unes determinades previsions de vendes en un determinat mes i no unes altres. Per a això és important que coneguis les possibles fonts d'informació, tècniques que s'utilitzen normalment a l'hora d'abordar aquest tema i que comencis a treballar amb aquelles que més s'adaptin al teu negoci. Preguntes Com calculo les meves previsions de vendes? En quant de temps penses aconseguir les teves previsions de vendes? Com has de comprovar que estàs complint les teves previsions inicials? Data d'actualització: 27/11/12 Pàgina 9 de 25 1.3 PLA DE PRODUCCIÓ I QUALITAT En aquesta àrea definiràs els aspectes relacionats amb la producció, la gestió de la qualitat, la logística d'equipaments i infraestructura i les mesures de protecció a la feina. Aquests coneixements et seran de gran utilitat per determinar aspectes tan importants en el teu negoci com: Definir com has d'elaborar el teu producte i servei. Establir sistemes de control de la qualitat del producte i servei. Planificar quins equipaments i infraestructura necessites per desenvolupar l'activitat i calcular el seu cost. Conèixer les mesures obligatòries