Ajuntament d'Argentona
Les noves rutes d'aproximació a l'aeroport del Prat fan que els avions passin a prop de les urbanitzacions més elevades i el soroll sigui notori.
Avions

Fa gairebé un any que els veïns de Can Cabot, Les Ginesteres, Can Raimí, Can Ribosa, i també de cases disseminades d’Òrrius i de Can Nadal (Vilanova del Vallès) suporten més contaminació acústica. La causa és el nou disseny de les rutes d'aproximació d'avions a l'aeroport del Prat que l'empresa pública encarregada de la gestió de l'espai aire espanyol, Enaire, va posar en marxa l'abril de 2018. Aquestes noves rutes per arribar al Prat passen per sobre de les urbanitzacions més elevades d'Argentona i el soroll dels avions és notori, ja que, en aquest punt, la majoria d'aeronaus volen entre 1.500m i 2.000m sobre el nivell del mar. En Rosendo Domingo viu a Can Cabot i assegura que “el més fotut és a les nits” i, sobretot, a l'estiu, quan tots els veïns tenen les finestres obertes. L'argentoní assegura que els avions volen tan a prop que es pot distingir “perfectament la companyia que són”.

A més, la freqüència de pas dels avions ja ha començat a augmentar, especialment la setmana passada amb la celebració del Mobile World Congress a Barcelona. Tot i això, Rosendo Domingo afirma que la temporada alta comença per Setmana Santa i finalitza el mes de setembre. Marta Llatja, veïna d’Òrrius, apunta que l'estiu passat van arribar a passar 110 avions en un mateix dia, des de les 7h fins passada la una de la matinada.

La Marta Llatja i Màrius Montalbo viuen a Òrrius i estan lluitant per fer visible aquesta problemàtica. Tots dos han fet un treball de camp i, mitjançant informació pública, han vist que hi ha avions que passen, fins i tot, “a uns 900m” de les cases més elevades.

Els veïns demanen un estudi acústic

Abans de posar-se en marxa aquesta redistribució de rutes aèries, Enaire va fer un estudi mediambiental però només va contemplar les poblacions més properes a l'aeroport i no van tenir en compte l'alçada de les urbanitzacions d'Argentona, Òrrius i Vilanova del Vallès. I és que segons Marta Llatja, “a la muntanya el so s'amplifica i rebota”. Els dos veïns d’Òrrius es van posar en contacte amb l'empresa per demanar un estudi acústic d'aquesta zona però “la resposta sempre ha estat que la distància –amb l'aeroport- és massa gran com perquè el soroll sigui significatiu”.  

Rosendo Domingo, Marta Llatja i Màrius Montalbo han parlat amb els alcaldes de les seves respectives poblacions i entre tots estan coordinant les accions polítiques que duen a terme. De moment, la qüestió arribarà al Parlament a través del grup parlamentari d'ERC amb l'objectiu de sol·licitar un canvi de ruta aèria. A més, han demanat a la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, amb el suport del Parc Serralada litoral, que facin un estudi acústic.

Publicat el 07.03.2019